loading...

تازه هاي حقوقي، كيفري، خانواده

براي تعيين وقت مشاوره حضوري لطفا از طريق راه هاي ارتباطي اقدام نماييد در اولين فرصت وقت مشاوره براي شما تعيين وبه شما اطلاع داده مي شود پل هاي ارتباطي تماس با گروه وكلاي آسايش گستران شماره تماس: 88401560 – 88403166 – 88403987- 021 09124970000 – 09124920000 ايميل:vekalat8@gmail.com دفتر مركزي گروه وكلاي آسايش گستران واقع در تهران خيابان شهيد مطهري، نرسيده خيابان شريعتي، روبروي بوستان شهيدآويني پلاك11

بازدید : 268
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

در اين مطلب با توجه به نكات وكيل دادگستري خانم و توضيح قرار ترك تعقيب، اين موضوع را بررسي كرده و شرايط قانوني آن را بيان مي‌كنيم.

قرار ترك تعقيب

وكيل پايه يك و توضيح قرار ترك تعقيب

طرح دعاوي در دادگاه‌ها به دلايل و موضوعات مختلف امكان پذير است. به همين دليل آشنايي با اصطلاحات و شرايط آن از اهميت زيادي برخوردار است. هر يك از دعاوي داراي مراحل رسيدگي مختص به خود است . در هر مرحله از رسيدگي، شرايطي وجود دارد كه اطلاع از آن‌ها مي‌تواند روند رسيدگي به پرونده را ساده تر نمايد. يكي از اصطلاحات انصراف از دعواست. به اين معني كه مدعي اگر بخواهد، مي‌تواند از دعواي خود صرف نظر نمايد و يا اصطلاحا ترك دعوا نمايد. به همين منظور بايد درخواست ترك تعقيب به دادگاه بدهد. با تقديم اين دادخواست به دادگاه اصطلاحا رسيدگي به دعوا منتفي مي‌شود. اينكه در كدام نوع از دعاوي مي‌توان درخواست ترك تعقيب را ارائه داد و داراي چه شرايطي است، موضوعي است كه در اين مقاله با عنوان وكيل پايه يك و توضيح قرار ترك تعقيب مي‌خواهيم به آن بپردازيم.

انواع دعاوي در دادگاه‌

دعاوي در دادگاه‌ها با توجه به موضوعات خود مطرح مي‌شوند. در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان دعاوي را شامل حقوقي، خانواده و كيفري دانست. هر كدام از اين دعاوي در دادگاه مربوط به خود مطرح مي‌شوند و قواعد طرح دعوا در آن‌ها بايد رعايت شود. اگر براي مثال دعواي كيفري در دادگاه خانواده مطرح شود، آن دادگاه دعوا را رد مي‌كند چرا كه در اصطلاح حقوقي صلاحيت ذاتي براي رسيدگي را ندارد. به اين معنا كه اين دادگاه ذاتا براي رسيدگي به نوع ديگري از دعاوي به وجود امده است.

طرح دعاوي در دادگاه

پس از اينكه دعوايي در دادگاه مربوطه مطرح شود، دادگاه با رعايت قانون و مقررات شروع به رسيدگي به دعوا مي‌نمايد. اين رسيدگي در هر نوع دادگاه با توجه به موضوع دعوا متفاوت است. در حين رسيدگي به دعوا، اگر پرونده با شاكي خصوصي مورد تعقيب قرار گرفته باشد، شاكي مي‌تواند از شكايت خود صرف نظر كند و دادگاه اگر جرم را از منظر ديگر و طبق قانون قابل پيگيري نداند، به دعوا خاتمه مي‌بخشد. در اين وضعيت اصطلاحا گفته مي‌شود كه قرار ترك تعقيب صادر شده است.

ترك تعقيب

ترك تعقيب

دعاوي قابل گذشت

همان طور كه بيان شد، دعاوي در موضوعات مختلف بيان مي‌شوند. آن دسته از دعاوي كه اصطلاحا قابل گذشت هستند، مربوط به دعاوي كيفري بوده و در دادگاه كيفري و دادسراها مطرح مي‌شوند. اگر جرم مربوطه عليه شخصي اتفاق افتاده باشد، آن شخص مي‌تواند، نسبت به مجرم پس از طرح دعوا نيز گذشت نمايد. در اين مرحله دادگاه به اين درخواست رسيدگي و به ساير جنبه‌هاي جرم مي‌پردازد.

قرار ترك تعقيب

به گفته وكيل كيفري در حين رسيدگي به دعواي كيفري، قاضي مي‌تواند با درخواست شاكي مبني بر عدم رسيدگي به دعوا به آن خاتمه دهد. شاكي بايد درخواست ترك تعقيب را به دادگاه ارائه نمايد و دادگاه با بررسي اين دادخواست، قرار ترك تعقيب را صادر نمايد.

اين قرار عموما زماني صادر مي‌شود كه شاكي پس از طرح دعوا، دلايل و مستندات كافي نداشته باشد. در نتيجه از دادگاه درخواست ترك تعقيب مي‌كند.

ترك تعقيب

ترك تعقيب

شرايط صدور قرار ترك تعقيب

طبق قانون آيين دادرسي كيفري قرار ترك تعقيب با وجود شرايط زير صادر مي‌شود:

ماده ۷۹- در جرايم قابل گذشت، شاكي مي‌تواند تا قبل از صدور كيفرخواست درخواست ترك تعقيب كند. در اين صورت، دادستان قرار ترك تعقيب صادر مي‌كند. شاكي مي‌تواند تعقيب مجدد متهم را فقط براي يك ‌بار تا يك‌سال از تاريخ صدور قرار ترك تعقيب درخواست كند.

با اين وصف بايد گفت، اگر شاكي درخواست ترك تعقيب را ارائه نمايد و از درخواست خود به هر دليلي پشيمان شود و بخواهد پرونده دوباره به جريان بيوفتد، صرفا يك بار و يك سال پس از صدور قرار ترك تعقيب مي‌تواند، رسيدگي مجدد به دعوا را از دادگاه درخواست نمايد.

به علاوه درخواست صدور قرار ترك تعقيب بايد قبل از صدور كيفر خواست انجام گيرد.

اعتراض به قرار ترك تعقيب

در صورتي كه اين قرار توسط دادگاه صادر شود، هر يك از طرفين دعوا اعم از شاكي يا متهم حق اعتراض به اين قرار را ندارند. به عبارت ديگر اين به نظر بيشتر حقوق دانان اين قرار غير قابل اعترض است.

نكته اي كه بايد در رابطه با قرار ترك تعقيب در نظر داشت، اين است كه در صورت صدور قرار ترك تعقيب و مختومه شدن، پرونده امكان طرح مجدد دعوا براي شاكي وجود دارد و از اين طريق مي‌تواند دوباره پرونده را عليه متهم به جريان بياندازد.

تبصره ماده ۷۹ اين نكته را مورد توجه قرار داده است:

«در صورت درخواست مدعي مبني بر ترك محاكمه، دادگاه قرار ترك تعقيب صادر خواهد كرد. اين امر مانع از طرح شكايت مجدد نخواهد بود.»

وكيل پايه يك و توضيح قرار ترك تعقيب

همان طور كه مطرح شد، قرار ترك تعقيب توسط شاكي از دادگاه درخواست مي‌شود. مهم‌ترين تفاوت اين صدور اين قرار با گذشت شاكي اين است كه به وكيل پايه يك و توضيح قرار ترك تعقيب ، در صورت گذشت شاكي، وي نمي‌تواند دوباره دعوا را در دادگاه مطرح نمايد. در حالي كه در قرار ترك تعقيب شاكي مي‌تواند يك سال از صدور قرار تعقيب اقدام به طرح شكايت مجدد در دادگاه نمايد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 168
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 615
  • بازدید کلی : 28622
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه