loading...

تازه هاي حقوقي، كيفري، خانواده

براي تعيين وقت مشاوره حضوري لطفا از طريق راه هاي ارتباطي اقدام نماييد در اولين فرصت وقت مشاوره براي شما تعيين وبه شما اطلاع داده مي شود پل هاي ارتباطي تماس با گروه وكلاي آسايش گستران شماره تماس: 88401560 – 88403166 – 88403987- 021 09124970000 – 09124920000 ايميل:vekalat8@gmail.com دفتر مركزي گروه وكلاي آسايش گستران واقع در تهران خيابان شهيد مطهري، نرسيده خيابان شريعتي، روبروي بوستان شهيدآويني پلاك11

بازدید : 270
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

از جمله مباحث مهم در حقوق، توضيح مبحث اثبات نسب است كه در اين مطلب قصد داريم به آن بپردازيم. در اين زمينه با اشاره به نكات وكيل پايه يك شرق و مبحث اثبات نسب اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

اثبات نسب

وكيل خانواده در توضيح مبحث اثبات نسب

روابط اجتماعي و خانوادگي به اندازه اي داراي اهميت است كه از جنبه‌هاي گوناگون مي‌توان آن را مورد توجه قرار داد. براي مثال قوانين زيادي در رابطه با حقوق خانواده وجود دارد. از اين رو آشنايي با اين قوانين نه تنها مي‌تواند روابط افراد با يكديگر آشنا سازد بلكه آن‌ها را از حقوق و حقوق شان مطلع مي‌گرداند. نظر به اين اهميت در اين مقاله يكي از موضوعات يعني اثبات نسب كه در حقوق خانواده مطرح مي‌شود و حقوق فرد را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد را بررسي مي‌كنيم. براي دقت بيشتر به اين موضوع نكات وكيل خانواده در توضيح مبحث اثبات نسب مورد توجه قرار مي‌دهيم.

اثبات نسب از جمله موضوعات حقوق خانواده است كه روابط خانوادگي و اجتماعي هر فرد را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. به همين دليل آشنايي در اين مطلب ضمن پرداختن به اين موضوع شرايط اثبات و دلايل قانوني آن را بيان مي‌كنيم.

نسب چيست؟

رابطه خويشاندي و خانوادگي از طريق پيوند‌هاي خوني به وجود مي‌آيد و بر همين اساس قانون، حقوق و تكاليفي را براي هر شخص نسبت به افراد خانواده قرار مي‌دهد. نسب نيز به وجود همين رابطه اطلاق مي‌شود كه گاهي به دلايل گوناگون مي‌تواند دچار خدشه شود. در نتيجه اثبات آن از نظر قانوني بسيار مورد توجه است. اثبات نسب در مواردي مانند تقسيم ارث، پرداخت نفقه فرزند و … تاثير گذار است.

اثبات نسب

نظر به اهميت روابط هر شخص از نظر حقوقي و حقوق و تكاليفي كه در اثر اين رابطه بر او بار مي‌شود. لازم است نسب هر شخص مشخص باشد. اثبات نسب در مورد افرادي كه در خانواده متولد و پدر و مادر آن‌ها مشخص است، كاربرد چنداني ندارد. ولي در رابطه با فرزنداني كه در ازدواج دوم متولد مي‌شوند و پدر بدون گرفتن شناسنامه از مادر جدا مي‌شود يا همچنين فرزندان بي سرپرست اهميت بسيار زيادي دارد.

اثبات نسب در قانون

اثبات نسب در قانون

شرايط اثبات نسب

به گفته وكيل پايه يك خانواده، براي اثبات نسب از نظر قانوني بايد به دادگاه خانواده دادخواست اثبات نسب بدهيد.

در مرحله اول براي اثبات نسب لازم است رابطه زوجيت بين دو نفر به اثبات برسد تا بر اين اساس بتوان فرزند را منسب به آن‌ها دانست. پس از اثبات اين رابطه از روش‌هاي مختلفي مي‌توان نسب را ثابت كرد كه از جمله آن اقرار، شهادت، اماره و …، اشاره كرد.

براي مثال قانون مدني در زمينه اقرار، بيان مي‌دارد:

«اقرار به نسب در صورتي صحيح است كه اولا تحقق نسب بر حسب عادت و قانون ممكن باشد، ثانيا كسي كه به نسب او اقرار شده تصديق كند مگر در مورد صغيري كه اقرار به فرزندي او شده به شرط آن‌كه منازعي در بين نباشد.»

به‌علاوه بايد در رابطه با اثبات نسب نسبت به پدر و مادر بايد تفكيك قائل شد. يعني هر يك از والدين بايد به تنهايي رابطه خود را با فرزند اثبات نمايند.

اثبات نسب مادر با فرزند

به دليل اينكه فرزند از مادر متولد مي‌شود، اثبات نسب به او ساده‌تر است ولي قانون روش‌هايي را براي اثبات آن اعلام كرده است:

اماره قانوني

اولين و مهم‌ترين دليلي كه به آن استناد مي‌شود، اماره قانوني است. اماره بر اساس تعريف قانوني عبارت است از اوضاع و احوالي كه دليل بر امري باشد. براي مثال تاريخ تولد طفل در مدت ازدواج زن و شوهر اماره است بر نسب تولد كودك نسبت به پدر و مادر.

اثبات نسب در قانون ايران

اثبات نسب در قانون ايران

شهادت

مورد ديگري كه مي‌تواند، يكي از دلايل اثبات نسب به شمار رود، شهادت شهود است. بر اين اساس دادگاه مي‌تواند به شهادت شهود استناد كند و دادگاه بر اساس اوضاع و احوال مي‌تواند اين شهادت را معتبر بداند.

اقرار

همان طور كه بيان شد، اقرار نيز يكي ديگر از دلايل اثبات نسب به شمار مي‌رود كه مي‌تواند توسط مادر انجام شود. ماده قانون اقرار در بالا ذكر شد.

شناسنامه

در نهايت آخرين دليلي كه در اثبات نسب مي‌توان به آن استناد كرد، شناسنامه طفل است. وجود شناسنامه گرچه ساده‌ترين راه‌حل به نظر مي‌آيد ولي استعلام از ثبت احوال براي اعتبار قانوني آن اهميت زيادي دارد.

اثبات نسب پدر با فرزند

بر خلاف اثبات نسب مادر با فرزند، اثبات اين رابطه در مورد پدر بسيار مشكل است. در اين وضعيت مدعي اثبات كه در اغلب مواقع مادر فرزند است بايد نسبت به اثبات رابطه زوجيت و سپس نسب اقدام كند.

قانون مدني در اين باره مقرر مي‌دارد:

ماده ۱۱۶۱ قانون مدني مقرر مي‌دارد: «اعلام ولادت طفل از طرف پدر اقرار به نسب است و از چنين پدري دعوي نفي ولد پذيرفته نمي‌شود.»

از لحاظ قانوني تنها راه پيشنهاد شده در قانون استناد به اماره فراش است. بر اساس اين قاعده، فرزند متولد شده در طول رابطه زوجيت متعلق به پدر است مگر اينكه پدر آن را نفي كند. اين امر از طريق شرايط قانوني امكان پذير است.

توصيه وكيل خانواده در توضيح مبحث اثبات نسب

يكي از دعاوي كه در دادگاه خانواده مطرح مي‌شود، دادخواست مرتبط با اثبات نسب است. در اين زمينه ضمن ارائه اين دادخواست بايد دلايل و مدارك خود را به دادگاه تحويل دهيد. در اين زمينه مشاوره با وكيل علاوه بر اينكه مي‌تواند شما را نسبت به قواعد قانوني آشنايي نمايد، روند پيگيري پرونده خود را سرعت مي‌بخشيد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 168
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 33
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 244
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 340
  • بازدید سال : 510
  • بازدید کلی : 28517
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه